Jogfigyelés - Javaslatok, tervezetek

2011. május 24.

Egyes elektronikus hírközlési tárgyú törvények módosításáról (a Dtv. módosítása)

Az eddigi gyakorlattól eltérően nem országgyűlési képviselő, hanem az audiovizuális politikáért felelős Nemzeti Fejlesztési Miniszter kezdett hozzá a médiát érintő törvények módosításához, amikor május 24-én társadalmi egyeztetésre bocsátotta az egyes elektronikus hírközlési tárgyú törvények módosításáról szóló törvény tervezetét. Az tervezett módosítás többek között érinti a műsorterjesztés és a digitális átállás szabályairól szóló 2007. évi LXXIV. törvényt (Dtv.), ezen belül a helyi és körzeti vételkörzetű digitális műsorszóró adó üzemeltetési jogosultságok pályáztatásának szabályait is. A nyilvánosságra hozott javaslat-tervezetet a Kormány még nem tárgyalta meg, ezért az nem tekinthető a Kormány álláspontjának. A tervezetet május 30-ig lehet véleményezni.
Fogalmi pontosítások
A tervezet kiegészítené a Dtv-t a digitális földfelszíni műsorterjesztés fogalmával, amely eddig nem szerepelt benne. A tervezet pontosítaná a műsorszórás fogalmát is, és sort kerítene a forgalomba hozatal és a gyártó fogalmának a vonatkozó EU irányelvek szóhasználatának megfelelő pontosítására is. Ez utóbbi fogalmaknak a hatályos Dtv-től eltérő meghatározása oda vezet pl., hogy ezentúl – a tényleges gyártón kívül – nem a termék belföldi forgalomba hozataláért felelős gazdálkodó szervezet minősülne gyártónak, hanem az, aki a terméknek a közösségi piacon első alkalommal a saját neve alatt forgalomba hozza.

Egyértelműen kimondaná a Dtv. módosítás, hogy ha a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság díj-nemfizetés miatt megszünteti a rádiós frekvencia-szerződést vagy visszavonja illetve felfüggeszti a jogosultságot, akkor külön hatósági határozat nem szükséges a rádióengedély megszűnéséről vagy felfüggesztéséről – ebből következően e jogkövetkezmények ellen külön nincs helye jogorvoslatnak, csak a szerződés megszüntetését vagy a jogosultság visszavonását illetve felfüggesztését lehet támadni közigazgatási úton.

Analóg közszolgálati médiaszolgáltatás leállítása
A jelenlegi szabályok szerint a közszolgálati médiaszolgáltató műsora analóg szórásának leállítására a műsorszóró hálózatban található adónként akkor kerülhet sor, ha és amennyiben az adó vételkörzetében a lakosság digitális földfelszíni műsorszórási ellátottsága és a digitális műsorterjesztési szolgáltatás vételére alkalmas készülékkel rendelkező háztartások aránya ezt lehetővé teszi. A módosítás szerint ezek a feltételek nem kerülnének rögzítésre, és a leállítás rendjét adónként vagy az adó és átjátszó adói által meghatározott területenként a Hatóság elnökének rendelete szabályozná.

Helyi és körzeti digitális pályázati eljárás szabályainak módosulása
A Dtv. 43/A-43/M.§-ának szabályait – 2011. január 1-i hatállyal – az Mttv. iktatta be a Dtv-be. Ezek a szabályok részletesen leírják a helyi és körzeti vételkörzetű műsorterjesztési szolgáltatások nyújtását lehetővé tevő digitális műsorszóró adó üzemeltetési jogosultságok pályáztatási rendjét.

A tervezet hatályon kívül helyezné az új rendelkezések legelső paragrafusát, a 43/A.§-t, a többi rész változatlanul hagyásával. A 43/A. § azt tartalmazza, hogy a pályázati eljárásra a frekvenciahasználati jogosultság megszerzését szolgáló árverés és pályázat szabályairól szóló külön jogszabályt (78/2006. (IV.4.) Korm. r.) a Dtv. 43/A-43/K.§-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

Ezek az eltérések teszik lehetővé, hogy az eljárás során ne hozzon létre a Hatóság pályázati vagy árverési bizottságot, hanem ehelyett a pályáztatást az Országgyűlés által létrehozott többpárti eseti bizottság felügyelje. Az eseti bizottságnak komoly jogosultságai vannak: eredményes pályázat esetén az eseti bizottság hozzájárulása szükséges a Hatóság Elnökének a pályázat nyerteséről szóló döntéséhez. Az eseti bizottság felépítése sajátságos: mindegyik parlamenti párt egy-egy tagot delegál, amely tag az őt delegáló frakció parlamenti szavazati arányának megfelelő mértékű szavazattal bír. A Bizottság döntésének meghozatalához az összes szavazati mérték kétharmada szükséges.

A 43/A.§ hatályon kívül helyezése azt jelentené, hogy a helyi és körzeti digitális adók pályáztatása során nem volna többé szerepe a 2010. nyarán felállított parlamenti eseti bizottságnak. Ez pedig azt jelentené, hogy a pályáztatási folyamatra nem lenne többé rálátása az ellenzéknek, ugyanakkor a pályázat elbírálása során nem kerülne döntési helyzetbe a kormánypárti KDNP, amelynek szavazata a kétharmad eléréséhez szükséges.

Még egy érdekes lehetőséget jelentene a módosítás. A Dtv. most hatályon kívül helyezni javasolt 43/A.§ (7) bekezdése mondja ki azt, hogy a helyi és körzeti digitális műsorszóró adó üzemeltetési jogosultság időtartama a jogosultságról szóló hatósági szerződés megkötésének időpontjától számított legfeljebb 12 év. Ha ez a megkötés kikerülne a törvényből, akkor akár egyszerű hatósági elnöki rendelettel, vagy a pályázat kiírásában szereplő kikötéssel lehetővé válna ennél rövidebb vagy hosszabb jogosultsági határidő kikötése is.

Adatok, információk és iratok rendelkezésre bocsátása
A tervezet hatályon kívül helyezné még a Dtv. 46.§-t is, amely arról szól, hogy a Hivatal és a Médiatanács, valamint a Hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal a rendelkezésükre álló adatokat, információkat és iratokat – az adatvédelemre és az üzleti titokra vonatkozó szabályok figyelembe vételével – egymásnak rendelkezésre bocsátják, illetve egymásnak átadják.

Kikerülne a törvényből az a rendelkezés is, mely szerint a Hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal feladat- és hatáskörükkel összefüggésben - a másik hatóság kérésére - szakmai kérdésekben véleményt nyilvánítanak, állásfoglalást adnak egymásnak.

A részletes indokolás nem tér ki arra, hogy mi a hatályon kívül helyezési javaslat oka és célja.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Elnökének rendeletalkotási jogköre
Két változatban tervezik a módosítást. A különbség a két változat között annyi, hogy az A/ változat nem nyúlna hozzá a Kormány és a területért felelős miniszterek rendeletalkotási felhatalmazásához, míg a B/ változat valamennyi területen a Hatóság elnökének rendeletalkotási jogát mondaná ki.

A Kormány helyett az MNHH Elnöke határozná meg rendeletében a digitális vevőkészülékek együttműködő képessége érdekében szükséges intézkedések részletes szabályait, valamint - az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben - a digitális átállás forrásainak részletes felhasználási szabályait.

Ugyancsak ő határozná meg a területért felelős miniszterek helyett a digitális műsorszóró hálózatok, illetve műsorszóró adók üzemeltetési jogosultságok pályázati kiírási határidejét, a közszolgálati médiaszolgáltatások analóg műsorszórásának leállítására vonatkozó szabályokat, az analóg és digitális televíziókészülékek forgalomba hozatala műszaki feltételeinek és digitális műsorok vételére való alkalmasságának, az alkalmasság megjelölésének részletes szabályait, továbbá - az államháztartásért felelős miniszterrel egyetértésben - a frekvenciahasználat díjából a digitális átállás forrásaként felhasználható mértéket, és a digitális vevődekóderek állami támogatására vonatkozó szabályokat.

2011. május 24. – társadalmi egyeztetésre bocsátott tervezet