Médiahírek

 

Hivatalosan megkezdődött az EP választási kampány

Budapest, 2014. április 5., szombat (MTI/eMasa) - Hivatalosan megkezdődött szombaton az Európai Parlament (EP) magyar tagjainak választását megelőző kampány. Az új választási eljárásról szóló törvény szerint a kampány a választást megelőző 50. napon kezdődik és a szavazás napjáig, a voksolás befejezéséig tart.  Várhatóan az országos kereskedelmi rádiókban és televíziókban  e kampány időszakában sem lesz politikai reklám.

A tavaly elfogadott új választási eljárási törvény szerint kampánytevékenység minden olyan tevékenység, amely alkalmas a választói akarat befolyásolására vagy annak megkísérlésére, kampányeszköz pedig például a plakát, a választók jelölt vagy jelölőszervezet általi közvetlen megkeresése, a politikai reklám és a politikai hirdetés, valamint a választási gyűlés. Nem minősül viszont választási kampánynak a választási szervek tevékenysége és az állampolgárok közötti kommunikáció.
    A választási kampány végéig a jelölőszervezetek és a jelöltek engedély nélkül készíthetnek plakátot (választási falragaszt, szórólapot, vetített képet, emblémát, mérettől és hordozóanyagtól függetlenül), de ezeken is fel kell tüntetni a kiadó nevét, székhelyét, valamint a kiadásért és szerkesztésért felelősöket.
    Plakátot elhelyezni épület falára vagy kerítésére csak a tulajdonosnak, a bérlőnek, illetve állami vagy önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan esetén a vagyonkezelői jog gyakorlójának hozzájárulásával lehet. Egyes középületeken, a közterület meghatározott részén a helyi önkormányzat műemlékvédelmi, környezetvédelmi okokból megtilthatja plakátok, óriásplakátok elhelyezését. Nem lehet plakátot elhelyezni állami, önkormányzati hatóság elhelyezésére szolgáló épületen vagy azon belül.
    A plakátot úgy kell elhelyezni, hogy ne fedje más jelölt vagy párt plakátját, és károkozás nélkül eltávolítható legyen. A plakátot annak kell eltávolítania a választást követő 30 napon belül, aki elhelyezte.
    A jogszabály politikai hirdetésnek nevezi az ellenérték fejében, valamely jelölőszervezet vagy független jelölt népszerűsítését szolgáló és támogatására ösztönző, sajtótermékben (illetve az interneten és moziban) közzétett tartalmat. A politikai reklámért - amelynek a célja ugyancsak a jelöltek, jelölőszervezetek népszerűsítése - azonban a közzétevő médiaszolgáltató (televízió, rádió) nem kérhet ellenszolgáltatást.
    A politikai reklámot közzétenni szándékozó műsorszolgáltatóknak ezt ma 16 óráig kell jelezniük a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB). A kampányban csak azok a televíziók, rádiók tehetnek közzé ilyen reklámot, amelyeket az NVB nyilvántartásba vett. A műsorszolgáltatók a jelölőszervezetek politikai reklámjait azonos feltételek mellett tehetik közzé, a politikai reklámhoz véleményt, értékelő magyarázatot fűzni tilos. A szavazás napján politikai reklámot nem lehet közzétenni.
    A kampányban csak azok a sajtótermékek közölhetnek politikai hirdetést, amelyek március 14-én 16 óráig jelezték ezen szándékukat az Állami Számvevőszéknek (ÁSZ), és a számvevőszék nyilvántartásba is vette a sajtóorgánum hirdetési árjegyzékét. 
    Az EP-választásra - az országgyűlési választással ellentétben - nincsenek meghatározva a kampányköltségek szabályai.
    Választási gyűlést a kampányidőszakban lehet tartani, a szavazás napján már nem. 
        A tavaly elfogadott új választási eljárási törvény megszüntette a kampánycsendet, ehelyett - több más tilalom mellett - bevezette azt a szabályt, hogy a szavazás napján a szavazóhelyiségek épületének bejáratától számított 150 méteres távolságon belül közterületen nem lehet választási kampánytevékenységet folytatni.

Szombaton 16 órakor lejárt az országos kereskedelmi rádiók és televíziók számára megszabott határidő: e médiumok eddig jelentkezhettek a Nemzeti Választási Bizottságnál (NVB), ha a május 25-ei európai parlamenti választás kampányidőszakában politikai reklámot kívántak közzétenni. Pénteken a munkaidő végéig egyetlen ilyen bejelentés sem érkezett, de nem tudható, hogy az azóta eltelt időben jelentkezett-e valamelyik médium.
Ha senki nem jelentkezett a határidőig, akkor politikai reklámot csak a közszolgálati rádiókban, tévékben láthatnak a választópolgárok, miként az országgyűlési választás kampányában is történt.