Médiahírek
Médiacsomag: augusztustól indulhat az új rendszer
bebizonyosodott: a régi rendszer megbukott.
Cser-Palkovics András a pénteken, fideszes képviselők által az Országgyűléshez benyújtott átfogó médiacsomagról az MTI-nekazt mondta: augusztustól elindulhat
az új rendszer, amely teljesen átszabja a közmédiumok működését; a
javaslat nem az alkalmazotti körről, hanem a szervezetek
működőképesebbé tételéről szól.
A Fidesz két képviselője Cser-Palkovics András és Rogán Antal öt
előterjesztésből álló átfogó médiacsomagot nyújtott be az
Országgyűlésnek
.
Cser-Palkovics András ezzel kapcsolatban az MTI-nek nyilatkozva
felhívta a figyelmet: egyelőre keretszabályokat kívánnak alkotni,
amelyek alapján - a parlamenti döntéshozataltól függően - akár
augusztusban is elindulhat az új rendszer. Mint mondta, a
kerettörvény átmenti lenne, annak alapján készülne az új
médiatörvény, amely a tervek szerint 2011. januárjától léphetne
hatályba
.
A fideszes politikus arra a kérdésre, hogy miért nem vártak az
új médiatörvényig, azt válaszolta: a régi rendszer magától
szétesett, megbukott, erre már az előző ciklusban is többször
felhívták a figyelmet. Sem az MTV-nek, sem az ORTT-nek nincs elnöke,
hamarosan a Magyar Rádió esetében is felmerül ez a kérdés - fűzte
hozzá azzal, hogy működésképtelenné válhat a közszolgálat a média
területén.
Ennek megakadályozását, megelőzését és egy új rendszer
felépítését szolgálják azok a javaslatok, amelyeket pénteken a
parlament elé benyújtottunk - szögezte le
.
Hangsúlyozta: a csomag azt a célt szolgálja, hogy a
médiaszabályozás területén is megkezdődjön egy új, hatékony,
működőképes és a megfelelő jogokat biztosítani tudó médiaszabályozás
Magyarországon
.
Annak a reményének adott hangot, hogy a most benyújtottak
átmeneti jogszabályok lesznek, és a mai problémákat az új
médiatörvény képes lesz hosszú időre megoldani
.
A csomag részleteiről szólva Cser-Palkovics András úgy
vélekedett: javaslataik egyik legfontosabb eleme az
alkotmánymódosításra tett indítvány
.
Leszögezte: 1990 óta változatlan az alkotmány 61 paragrafusa, és
az az által használt fogalmak elavultak, alkalmatlanok a modern
médiapiaci folyamatok alaptörvényi szintű szabályozására
.
Szerint a sajtószabadság biztosítása mellé indokolt felvenni a
sokszínűség védelmét, a polgárok megfelelő tájékoztatásához fűződő
jogát, illetve a közszolgálati médiát alkotmányos intézménnyé kell
tennie, amelynek fenntartása az alkotmányban is megfogalmazottak
szerint állami kötelezettség
.
A csomag átfogó médiaszabályozást is javasol: olcsóbb,
áthathatóbb megoldást eredményezne, ha egy médiahatóság lenne a
jövőben, létrejön a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság - a Nemzeti
Hírközlési Hatóság és az ORTT összevonásából -, valamint a
médiatanács és egy közszolgálati közalapítvány is - emelte ki a
Fidesz politikusa.
Az előterjesztésről szólva kifejtette, azt módosítja a
médiatörvényt, az elektronikus hírközlésről, a digitális átállásról,
a Nemzeti Hírügynökségről szóló törvényt is. Hozzátette: ez a
jogszabály rendelkezne a tartalomszabályozásról; ennek parlamenti
vitájától azt várják, hogy a jogszabály végül olyan kereteket,
értékeket fogalmazzon meg, amelyek később alkalmasak lehetnek az új
médiatörvény előkészítéséhez
.
Cser-Palkovics András azt mondta, az új szabályok teljesen
átszabják a közszolgálati médiumok működését, azok nonprofit
részvénytársasággá válnának, de a négy közszolgálati intézmény
szakmai, jogi és szolgáltatói önállósága megmarad, működésüket
nonprofit gazdasági társaságokként folytatják tovább,
tevékenységüket egy közös felügyelő bizottság felügyelné
.
Megmaradna a civil kontroll is az úgynevezett közszolgálati
testületben - húzta alá -, amely a közszolgálati tartalmat ellenőrző
és Országgyűlés által elfogadott közszolgálati kódex érvényesülését
felügyelné. E testületnek 12 tagja lenne, a törvényben meghatározott
jelölő szervezetek, kiemelkedő jelentőségű társadalmi szervezetek,
történelmi egyházak delegálnák a tagokat
.
Az új rendszerben a jövőben a közmédiumokat vezérigazgatók
vezetnék - közölte. Arra a kérdésre, hogy e szerint a törvény
hatályba lépésével megszűnne a jelenlegi vezetés mandátuma a
közmédiumokban, úgy válaszolt: meg kell várni, hogy a parlamenti
vita végére milyen lesz a csomag végső formája, milyen módosító
indítványok vonatkoznak akár erre a kérdésre is, és végül milyen
törvény az előterjesztésből
.
A költségekre vonatkozó kérdésre kifejtette, a költségvetés
számára ez az új rendszer többletforrást nem igényel, azaz a
büdzsének nem kerül több pénzbe a közszolgálati médiumok
működtetése, sőt: a javaslatok alapján olcsóbb lesz. Cser-Palkovics
András felhívta a figyelmet arra, hogy a közalapítványok megszűnése
azt eredményezi, hogy a jelenlegi 150 testületi hely egyharmada
marad meg
.
A közmédiumok dolgozói elbocsátásával kapcsolatos kérdésre a
Fidesz országgyűlési képviselője azt válaszolta: az új rendszernek
nem kell elbocsátásokkal járnia, hiszen a javaslatok nem az
alkalmazotti körről szólnak, hanem a szervezeti működést kívánják
ütőképesebbé tenni,
Az MTI szerepét firtató kérdésre leszögezte: a benyújtott
javaslat egyértelműen cáfol miden korábbi vaklármát, amely szerint a
Fidesz az MTI megszűntetésére készül. Úgy értékelte, az MTI szerepe
a jövőben nőni fog.
Médiaszabályozás
- Törvények
- Rendeletek
- Alkotmánybírósági határozatok
- Társszabályozás, etikai szabályozás
- Közszolgálati Kódex
- A Médiatanács ajánlásai
- Egyéb
- Magyar jogforrások angolul
(Sources of Hungarian Law in English) - Az Európai Unió médiaszabályozása
- Az Európa Tanács médiaszabályozása
- Más nemzetközi szervezet
- Nemzetközi kódexek, etikai normák