mechanische uhren "/>

Médiahírek

 

Az Origo javára döntött a bíróság Lázár szállásköltségeinek ügyébenmechanische uhren

Budapest, 2014. május 29., csütörtök - (origo/eMasa/MTI) - Az Origo javára döntött a bíróság, miután a portál munkatársa pert indított azért, hogy a Miniszterelnökség részletesebb tájékoztatást adjon a sajtó számára Lázár János külföldi utazásainak részleteiről és költségeiről – számolt be róla a portál. Az ítélet nem jogerős. Lázár válaszában  közölte: lemond a "törvényben biztosított utazási költségtérítéseiről".
Közel kétmillió forintba került a szállás Lázár Jánosnak és egy munkatársának három utazáson, összesen hét nap alatt. Ez az Origo munkatársa által indított perben derült ki, amelyben most a bíró kimondta azt is, hogy a Miniszterelnökségnek részletesebb tájékoztatást kell adnia az eddig nagyrészt titkosan kezelt kiküldetésekről. A pert az után indította az Origo munkatársa, hogy a Miniszterelnökség nem adott részletes tájékoztatást Lázár János több kiküldetéséről. A hivatal még tavaly év végén adott ki a portál kérésére egy összesítést vezetőinek 2012-es és 2013-as külföldi utazásairól, és ebben feltűnő volt, hogy a Miniszterelnökséget vezető államtitkár kiküldetéseinél több esetben is jóval nagyobb összeg szerepelt, mint más hivatali vezetők utazásainál. A most kiadott adatokból kiderült, hogy Lázár másodmagával utazott, de még így is minimum fejenként 140 ezer forintot kellett, hogy költsenek egy-egy külföldi éjszakára - írja az origo.hu.
A bíró a keddi tárgyaláson részítéletet is hozott. Kimondta, hogy a svájci és az olaszországi utazások esetében a Miniszterelnökségnek részletesebb tájékoztatást kell adnia arról, hogy Lázár János mit csinált a kiküldetései során, és válaszolnia kell azokra a kérdésekre is, hogy mely szállodákban szállt meg, illetve hogyan alakult a szállásköltség a hotelek és az utazások bontásában. Ez a döntés első fokon született meg, így nem jogerős, a Miniszterelnökség dönthet úgy, hogy fellebbez az ítélet ellen.

A Miniszterelnökség az Origo munkatársának kérdéseit az ügy kezdete óta azzal hárította el, hogy Lázár János a külföldi hírszerzést végző Információs Hivatalt felügyelő államtitkárként vett részt az utazásokon. A bíró most kimondta, hogy a Miniszterelnökségnek az eddigieknél részletesebb tájékoztatást kell adnia. Az ítélet szerint a hivatalnak azt ugyan nem kell elárulnia, hogy név szerint kivel találkozott Lázár, de azt igen, hogy milyen pozíciójú, tisztségű ember volt a tárgyalópartnere, valamint nem elegendő az az információ, hogy üzleti kapcsolatokról szóltak a tárgyalások.

Az angliai utazásról azért nem született döntés, mert a Miniszterelnökség a per során közölte, hogy erről a kiküldetésről létezik egy minősített irat. Ebben az esetben előbb azt kell eldöntenie a bíróságnak, hogy ennek tartalmát miként ismerheti meg a bíró, majd azt, hogy a dokumentumból mi hozható nyilvánosságra.

A bírósági perben az Origo munkatársának jogi képviseletét a Transparency International nevű korrupcióellenes szervezet által felkért ügyvéd, Németh Zsolt látja el. Németh a per során úgy érvelt, hogy a Miniszterelnökség által az utazásokról kiadott információk azért is elégtelenek, mert nem derül ki belőlük, hogy „a közpénzeket pontosan mire és milyen módon használták fel”. A bíró a keddi részítéletben szintén azt mondta, hogy azért fontos megismerni a szállásköltségek részleteit, mert csak így lehet eldönteni, hogy „indokolt volt-e a közpénz felhasználása” -írja az origo nyomán az eMasa.
A Miniszterelnökséget vezető államtitkár lemond a "törvényben biztosított utazási költségtérítéseiről". Lázár János szerdán az MTI-nek küldött közleményben reagált így az origo.hu cikkére. Lázár János közleményében hangsúlyozta: az elmúlt két évben a legkevesebbet utazó kormánytagok közé tartozott, ezzel együtt "megtiszteltetésnek tekintem azt a figyelmet, amelyben a média egyes szereplői - most nem részletezendő okból, esetleg megbízásból - részesítenek". Kiemelte, készséggel áll a "független magyar bíróságok" rendelkezésére utazási szokásainak részleteiről.
    Az államtitkár közölte, hogy nagyra becsülve a hírportál "elfogulatlan, objektív és korrekt tájékoztatását, értékelve az átláthatóság és a magyar költségvetés védelme érdekében végzett munkájukat", úgy döntött, lemond utazási költségtérítéseiről. Emellett a három utazáson felhasznált kétmillió forintot a költségvetés "rendelkezésére bocsátja" - tette hozzá.